Kant en damast uit de kast

Het Waalres Museum exposeert van zaterdag 11 januari tot en met zondag 29 maart topstukken huishoudelijk textiel onder de titel “Kant en Damast uit de kast”.  De nadruk ligt op kanten en damasten gebruiksvoorwerpen.
Uit de eigen collectie van het Museum zijn voor deze tentoonstelling Damasten geselecteerd die zijn te dateren van begin 17 e tot eind 20 e eeuw. Het linnen damast met het schaduwspel van figuren en patronen behoorde vroeger tot de uitzet van vrouwen uit welgestelde kringen. Ook hotels en scheepvaartmaatschappijen waren afnemers van dit ‘Artistiek damast’.

Het geëxposeerde kant is deels afkomstig
van de vroegere Waalrese textielfabriek Boost en van Moorsel, aangevuld met werk uit de verzameling van de Gemertse kantkloster Ennie Wouters. Kant is een weefsel van draden, een toonbeeld van ambacht en precisie, en boordevol geschiedenis. Geklost kant was en is een keurmerk van wereldniveau. Van geboorte tot de dood, van doopsel tot huwelijk, van liturgie tot rouw, kant weet iedereen te bekoren.

Kant is ook kunst. Met oude ambachtelijke technieken worden hoogst originele creaties gemaakt. Ennie Wouters uit Gemert weet alles van kant. Ze heeft een indrukwekkende verzameling van kant en klosjes van over heel de wereld. Een deel van haar verzameling is nu te zien in Het Waalres Museum. Naast Kant en Damast toont Het Waalres Museum huishoudtextiel van de weverijen Van Dijk uit Waalre en Van Dissel uit Eindhoven.

Er zijn demonstraties kantklossen gedurende openingstijden zaterdag en zondag t/m 29 maart.