Vertrouwen en kunst als deel van het grote geheel

In Het Waalres Museum exposeert Tineke Kleij-van den Boomen van zaterdag 19 oktober 2019 tot en met zondag 5 januari 2020 schilderijen onder de titel “Vertrouwen en kunst als deel van het grote geheel”.
Haar motto en uitgangspunt daarbij is “Eenvoud”.
Tineke Kleij-van den Boomen is opgegroeid in Beek en Donk en leeft en werkt nu als kunstenaar in St. Oedenrode. Zij is autodidact.
Tineke omschrijft haar werk als kleurrijke intuïtieve kunst, anders maar uniek omdat het gemaakt is vanuit haar hart en de eenvoud van het leven dat geleefd wordt.
“Het schilderen heeft de eenvoud van mijn leven gevormd en is voor mij een manier om te communiceren. In mijn schilderijen vind je de persoon die ik ben. Ik noem ze mijn ‘zelfportretten’ ”.
Doordat ze kanker had, heeft ze weer geleerd om kind te (mogen) zijn en vanuit haar gevoel te leven en te werken. Ze wil zich daarom niet vastleggen en neemt de vrijheid om te doen wat ze, ingegeven vanuit haar hart wil doen. Doordat het kind er weer mocht zijn, leerde ze opnieuw spelen en met
andere ogen naar alles kijken. Kanker is iets wat haar leven op een mooie en liefdevolle manier heeft veranderd en daardoor altijd een deel van haar leven zal blijven. Het heeft haar de mogelijkheid gegeven om verder te groeien.
Vanuit haar hart borrelt nog steeds het dankbare gevoel op voor al die jaren die er voor haar extra zijn bij gekomen. En ook, al klinkt het wellicht vreemd, is zij dankbaar voor het hele proces wat zij doorlopen heeft. Voor wat zij heeft mogen ervaren en voor datgene wat is geheeld.
Vertrouwen is een woord geworden dat hoog in haar vaandel staat geschreven. Het is weer een begrip voor haar geworden.
De schilderijen uit die verwerkingsperiode zijn een mix van boosheid en het begin van liefde en vrijheid voor haarzelf geworden.
Het schilderen – het proces van zelfliefde en heling – heeft haar veranderd, en is van een hobby haar werk geworden, en nu niet meer uit haar leven weg te denken.

De expositie “Vertrouwen en kunst als deel van het grote geheel” wordt zondag 20 oktober 2019 om 16.30 uur in Het Waalres Museum geopend en is te zien van zaterdag 19 oktober 2019 tot en met zondag 5 januari 2020.