Huidige Expositie: 100 jr Brabantia

De unieke expositie “100 jaar Brabantia, hoogtepunten uit een bewogen geschiedenis” toont aan de hand van producten, tekst, beeld en filmmateriaal per decennium, hoe Brabantia zich heeft ontwikkeld.
Oude personeelsfoto’s, het personeelsblad “de Brabant”, het blad voor de vertegenwoordiger en
etaleur, veel is er te zien.
Het historisch archief van Brabantia, als magazijnopstellingen met Brabantiaproducten, is
toegankelijk als aanvulling op de tentoonstelling. De expositie volgt de historische tijdlijn van Brabantia.
In 1919 begint de blikwarenfabriek Brabantia in Aalst als Van Elderen & Co met de productie van o.a. melkbussen, zeven en kolenkitten. Rond 1930 breidt Brabantia zijn productie uit met radiobehuizingen voor Philips.
Na de oorlog maken ze bekers van oude "condensed milk" blikken. er was een grote vraag naar gebruiksvoorwerpen en met de oplopende welvaart en een nieuw publiek veroverde Brabantia Europa en andere werelddelen met een rijk assortiment aan huishoudelijke artikelen.
Door het ontstaan van de EEG kreeg Brabantia een gigantische afzetmarkt.
Mijlpalen zijn de eerste serie pedaalemmers met mechaniek (1952) en het eerste buisproduct, de strijkplank (1953). Deze nieuwe productiemethoden maakten een uitbreiding van het assortiment mogelijk.
In de jaren 70 kwam Brabantia met de beroemde oranje paarse “Patrice print”. In 1985 werd de beroemde kurkentrekker Classic, waarvan er miljoenen zijn verkocht, geïntroduceerd. Producten van de laatste jaren zijn o.a. de Touch Bin afvalemmer, de WallFix wanddroger, en de introductie van de Bo Touch Bin.
In 2016 werd Brabantia trotse winnaar van de Dutch Design Award.
Brabantia voert duurzaamheid hoog in zijn vaandel, meer dan 400 artikelen zijn “cradle-to-cradle” gecertificeerd.
Video Omroep Brabant