16 jun t/m 19 aug: International Kendix Textiles
Een greep uit de stoffen van ons archief.

Het Waalres Museum exposeert van 16 juni t/m 19 augustus een overzicht van de bijzondere collectie gordijnstoffen van International Kendix Textiles uit de periode 1958 – 2005, toen Kendix aan de Markt in Waalre was gevestigd.
Met deze expositie opent Het Waalres Museum haar deuren voor Kendix, één van depareltjes van het Waalres industrieel erfgoed.
Hoewel de naam Kendix niet bij iedereen bekend is, is deze vanaf de oprichting een begrip bij toonaangevende, moderne woninginrichters en designzaken.
Kendix was en is producent van exclusieve, hoogwaardige gordijnstoffen, prachtige dessins, veelal grafische en abstracte patronen, druk- en weefstoffen, vaak kostbare materialen, ontworpen door een eigen team van nationale en internationale ontwerpers “met visie en een scherp oog voor detail. Gemaakt voor mensen die schoonheid en kwaliteit belangrijk vinden”.
De nieuwste collectie werd jaarlijks op een toplocatie aan (inter)nationale kendixdealers gepresenteerd.
Kendix is ontstaan uit Linnenweverij van Dijk & Zonen in Waalre. In 1958 besloot directeur Frans van Dijk om afgestudeerden van de kunstacademie aan te nemen voor het ontwerpen van een exclusieve gordijnstoffencollectie; nieuwe stoffen in de absolute top van de markt,
“met een eigen gezicht en dessinering die een eigen karakteristiek ontwerp neerzetten”.
De tentoonstelling laat een aantal ontwerpen en soorten materialen van haar gordijnstoffen uit de Waalrese periode van Kendix zien. Ook krijgt de bezoeker een duidelijk beeld van de veranderingen in smaak en mode door de jaren heen. Van de kleurrijke, uitbundige jaren zestig tot de rijke en rustige stoffen van nu.
Kortom een bezoek meer dan waard. Kendix bestaat nog steeds. Het is overgenomen door Artex BV (Hunter Douglas Europe) in Aarle-Rixtel. Bij de verhuizing van Kendix heeft Artex het Waalres archief van Kendix aan Het Waalres Museum geschonken.

Openingstijden:
Het Waalres Museum is open op woensdag-, zaterdag- en zondagmiddag van 13:30 tot 17:00 uur.
Adres: Het Waalres Museum , Willibrorduslaan 4, 5581 GE Waalre;
www.hetwaalresmuseum.nl