24 apr t/m 16 mei 2017: Uit eigen collectie

Kendix-Damast-Brabantia

Het Waalres Museum in Waalre toont uit eigen collectie damast, textiel van Kendix en huishoudelijke producten van Brabantia in onderling verband gebracht qua ontwerp, vorm en stijl.
In 2015 heeft Het Waalres Museum haar collecties uitgebreid met de zgn. collectie Kendix (gordijnstoffen met een exclusief design, vergelijkbaar met Ploegstoffen).
Dit in het kader van de museale doestelling om het industrieel erfgoed van Waalre in beeld te brengen.
Kendix is ontstaan uit linnenweverij van Dijk in Aalst/Waalre en is opgericht in 1958. Anno nu is Kendix uitgegroeid tot een internationaal befaamd producent van exclusieve gordijnstoffen onder de naam Artex.
Het is de eerste keer dat stukken uit deze collectie worden getoond. Het museum wil nu reeds bezoekers een kijk daarin geven. Later zal een uitgebreide tentoonstelling over Kendix worden gehouden.
Het eigen damast, waaronder een uniek doek met een ontwerp van de beroemde graficus M.Esscher, wordt in samenhang met de stukken van Kendix en de producten van Brabantia getoond. Daarbij is een verbinding gelegd met de verschillende stijlen in de tijd.
Dat ontwerpers kinderen van hun tijd zijn, blijkt duidelijk uit het gebruik van kleur en vorm.
Zo is heel duidelijk de tijdgeest van o.a. de jaren 70 te herkennen.